Jeżeli ktoś się spodziewał, że ofiarą nowej strategii TUI będzie tylko wycięcie w pień siatki agencyjnej, grubo się mylił. Na dniach oberwały wszystkie internetowe portale.
TUI po prostu tnie koszty, a zamiast wypłacać prowizje za sprzedaż sieci agencyjnej, woli inwestować we własne kanały sprzedaży – stacjonarne biura własne i franchising oraz witrynę internetową.
Prezes Andryszczak uznał, że sama marka jest już na tyle mocna, a ceny na tyle konkurencyjne, że liczba klientów utrzyma się na podobnym poziomie, a organizator zaoszczędzi pewnie kilka milionów na wypłacanych prowizjach.
Tym bardziej, że co jakiś czas przeprowadzany jest szereg akcji, które oferują zniżki dla klientów rezerwujących wakacje na stronie internetowej TUI.
Dzięki temu coraz większa sieć agentów wyraża oburzenie z powodu postępowania touroperatora, a ręka Marka Andryszczaka tnie dalej – tym razem pod nóż poszły portale internetowe.

Wszystko to przez wymówienie MerlinowiX, dostawcy technologii MDS umowy. Na bazie MDS funkcjonuje zdecydowana większość stron internetowych, na których istnieje możliwość zakupienia wczasów. Korzystały z tej możliwości również witryny stacjonarnych biur podróży, które posiadały umowę agencyjną z TUI. Od jakiegoś czasu oferta TUI nie wyświela się również w tak popularnych serwisach jak Traveligo czy Fly.pl. Na placu boju została największa internetowa firma, czyli Enovatis, właściciel portali wakacje.pl i easygo.pl.

Ale jak już ciąć, to oczywiście równo. W piątek wieczorem sieć obiegła informacja o… wymówieniu spółce Enovatis umowy z TUI. Oficjalny powód – zatory płatnicze ze strony Enovatis, do których częściowo przyznał się rzecznik prasowy Enovatis. Podobno o zaległych pieniądzach spółka rozmawiała z TUI, fakt faktem, że witryna internetowa TUI stała się JEDYNYM internetowym kanałem sprzedaży oferty organizatora!
Działania są pionierskie i wprost rewolucyjne, z niecierpliwością oczekuję na dalszy rozwój sytuacji oraz posezonowy bilans sprzedaży.
zobaczymy…
Pewnie padnie.
Właśnie
Zobaczymy jak długo pociągną bez wsparcia siatki agentów i potęg typu wakacje.pl. Zapewne obecny sezon zweryfikuje ich kroki. Należy jednak zaznaczyć, że TUI nie zniknęło z systemu rezerwacji MerlinX dla agentów. Nadal można TUI sprzedawać, choć nie on-line.